Wat doet een Functionaris Gegevensbescherming?
De Functionaris Gegevensbescherming is primair toezichthouder op de toepassing en naleving van de privacywet binnen jouw organisatie. Dit kan een interne adviseur zijn, maar veel vaker zie je dat organisaties vertrouwen op een externe FG. Niet zo gek, als je bedenkt dat een FG een echte privacy expert moet zijn.
De specialisten van Privacy in Business kunnen de rol van externe FG voor jouw organisatie vervullen. In die rol adviseren en informeren we jouw collega’s en het management over de privacy regels en stimuleren we ze om die regels na te leven. Ook onderhouden we het contact met de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).
Certified Data Protection Officer (CDPO)
Al onze medewerkers zijn Certified Data Protection Officer (CDPO) en ingeschreven in het landelijk register van CDPO-ers. Met een 24/7 bereikbaarheid en een toewijding alsof het ons eigen bedrijf betreft zijn wij dé flexibele oplossing voor iedere organisatie die een FG wil aanstellen.
Wanneer een FG?
De volgende type organisaties zijn verplicht een FG (ook wel DPO) aan te stellen:
- overheidsinstanties en publieke organisaties;
- zorg- en onderwijsinstellingen;
- organisaties op grote schaal mensen volgen en hun persoonsgegevens verwerken. Denk aan ziekenhuizen, sportscholen die fitheid gegevens over hun klanten vastleggen of bedrijven actief in cameratoezicht;
- organisaties die op grote schaal bijzondere persoonsgegevens verwerken. Bijzondere persoonsgegevens hebben betrekking op bijvoorbeeld politieke opvattingen, ras, gezondheid, geloofsovertuiging of strafrechtelijke zaken.
Als jouw organisatie niet verplicht is een FG aan te stellen, maar wel (op kleine schaal) risicovolle persoonsgegevens verwerkt, dan kun je er ook vrijwillig voor kiezen een FG aan te stellen. Zo weet je zeker dat de privacyverwerking van jouw organisatie goed op orde is en laat je aan je opdrachtgevers zien dat jij hun privacy serieus neemt.
Is geen van je collega’s specialist op het gebied van privacy? Privacy in Business helpt je uit de brand. We gaan graag (vrijblijvend) met je in gesprek over de mogelijkheden.